Ravnsnæsvej 222
2970 Hørsholm 45572728 | 22901518

Audi TT

audi tt

Audi TT 8N

Udviklingen af Audi TT begyndte i september 1994 på designcenteret i det californiske Simi Valley. Ledende designer var Peter Schreyer. Det følgende år præsenteredes en prototype til Audi TT Coupé for offentligheden på Frankfurt Motor Show. Lidt senere samme år præsenteredes på Tokyo Motor Show en TT Roadster-prototype, som fik navnet TTS − afledt af NSU-traditionen med NSU Prinz TTS.
Den positive reaktion fra besøgende og motorpressen fik Audi til at beslutte sig for at serieproducere bilen − uden større modifikationer.
Efter en udviklingstid på kun tre år kom TT Coupé på markedet i efteråret 1998 med 1,8-liters turbomotor med enten 132 kW (180 hk) eller 165 kW (224 hk).
I efteråret 1999 introduceredes den produktionsklare udgave af TTS under navnet TT Roadster.

Audi TT-modellerne har deres navn fra den succesfulde traidition fra DKW (Auto Union) og NSU under Tourist Trophy på Isle of Man, en konkurrence for motorcykler, hvor bl.a. Ewald Kluge i 1938 på en DKW med totaktsmotor samt NSU-kørerne Werner Haas og Rupert Hollaus i 1954 vandt deres klasser. Lejlighedsvis antages TT også at betyde Tradition og Teknik.

Siden 2003 har Audi anbefalet at der til 1,8-litersmotorer med effekt fra 132 kW (180 hk) og opefter benyttes Super Plus (98 oktan) blyfri benzin. Sætningen om "nøddrift" med normalbenzin med mindst 91 oktan findes ikke længere i instruktionsbogen.



Audi TT 8J

Efterfølgeren for den oprindelige udgave af Audi TT Coupé introduceredes den 8. april 2006.

Ud over enkelte optiske ændringer såvel udvendigt som indvendigt var der også tekniske nyheder: Med den nye TT solgtes det adaptive dæmpersystem Audi magnetic ride som ekstraudstyr. Derudover benyttedes i den nye TT en videreudvikling af ASF (Audi Space Frame), en materialekombination af aluminium og stål, som gjorde bilen lettere.

I starten fandtes bilen med en 2,0-liters firecylindret turbomotor med 147 kW (200 hk) samt en 3,2-liters V6-motor med 184 kW (250 hk). Begge kunne kombineres med dobbeltkoblingsgearkassen S tronic (tidligere DSG). Som indstigningsmotor introduceredes i foråret 2008 den nyudviklede 1,8-liters TFSI-motor med 118 kW (160 hk) og samtidig en 2,0-liters dieselmotor med 125 kW (170 hk).

Flere Biler

VW GOLF

VOLKSWAGEN GOLF ER EN LILLE MELLEMKLASSEBIL BYGGET AF VOLKSWAGEN I SYV GENERATIONER SIDEN 1974 OG SOLGT OVER HELE VERDEN I FORSKELLIGE KARROSSERIVARIANTER OG UNDER FORSKELLIGE NAVNE.

VW TOURAN

Historien om VW Touran er langt hen ad vejen historien om en succes.

AUDI A3

AUDI A3 ER EN LILLE MELLEMKLASSEBIL FRA AUDI, SOM ER BLEVET PRODUCERET SIDEN 1996.

Audi TT 8N

Produktion

Producent: Audi
Koncern: VW Aktiengesellschaft
Model: TT
Produktionsår: 1998−2006

Teknisk Info

Motor

Benzin: 1,8−3,2 liter (110−184 kW)



Dimensioner og vægt

Akselafstand: 2429 mm
Længde: 4041 mm
Bredde: 1764 mm
Højde: 1345 mm
Egenvægt: 1205−1590 kg




Audi TT 8J

Produktion

Producent: Audi
Koncern: VW Aktiengesellschaft
Model: TT
Produktionsår: 2006-

Teknisk Info

Motor

Benzin: 1,8−3,2 liter (118−265 kW)
Diesel: 2,0 liter (125 kW)



Dimensioner og vægt

Akselafstand: 2486 mm
Længde: 4078-4198 mm
Bredde: 1842 mm
Højde: 1342-1358 mm
Egenvægt: 1315−1610 kg